houdt van open en bloot

Wonderbar

Een verhalende naam, branding en interieur voor een hartverwarmende koffiebar.

De cafetaria van de Bib in Sint-Niklaas werd omgebouwd tot een koffiebar. Niet zomaar een bar, maar eentje waar mensen met een beperking samen met vrijwilligers voor de bediening zorgen. De bibliotheek en de dienst Welzijn van de stad Sint-Niklaas - in samenwerking met Raakzaam en de Klokke - vroegen ons om mee te werken aan het project. Er was nood aan een omkadering en een strategie voor het interieur en het grafisch ontwerp.

Erfgoed ter inspiratie

Reynaert de vos is één van de belangrijke erfgoedtroeven van het Waasland. In de Bib van Sint-Niklaas vind je veel kunstwerken en afbeeldingen van het dierenepos. Dit was onze inspiratie voor het creatieve concept ‘wonderlijke verhalen en mensen’.

Concept en marketing gaat hand in hand

We doopten de bar ‘Wonderbar’. Voor het logo, de huisstijl en het interieur lieten we ons inspireren door verhalen zoals Alice in Wonderland en The Wizard of Oz: een knalgeel tapijt in combinatie met veel groen, weckpotten, rode appels, goud, passende tekeningen en een ouderwetse gezelligheid in een modern jasje. Dankzij het duidelijke concept konden we vlot en makkelijk beslissingen nemen. De storytelling is daarnaast heel dankbaar om te gebruiken in marketing, in de pers en voor leuke, ludieke en mooie communicatiecampagnes.

Verrassend Sint-Nikloas

De baseline ‘Koffie met een boekske erbij?’ heeft een dubbele betekenis. Het gaat niet alleen over gastvriendelijkheid en gezelligheid, want ‘boekske’ betekent ook ‘tompoes’ in het Sint-Niklaas. Dat past helemaal in het concept, want in de Wonderbar kan je proeven van zelfgemaakte zoetigheden. Op de lancering waren er uiteraard lekkere ‘boekskes’ te proeven!

Inclusief en duidelijk voor iedereen

Samenwerking is bij opdrachten als deze heel belangrijk om alles volledig op de doelgroep af te stemmen. Voor mensen met een beperking moet alle communicatie heel duidelijk zijn. We zorgden dus voor menukaarten die het concept uitstralen, maar ook makkelijk leesbaar zijn. De ondersteunende afbeeldingen in de nostalgische stijl helpen daarbij.

Reynaert de vos — het dierenepos — is één van de belangrijke erfgoedtroeven van het Waasland. Het epos was onze inspiratie voor het creatieve concept ‘wonderlijke verhalen’.

‘Boekske’ betekent ‘tompoes’ in het Sint-Niklaas, wat perfect bij het concept past.

SERVICES

timing

Van offertevraag tot opleveren van logo: 3 maanden

Team

Brainstorm en klankbord — Joyce Vanhommerig

Stategie interieur — Claire Antonis

Concept en naam — Hanna Maes

Ontwerp drukwerk — Julie Vande Kerkhove

Opdrachtgevers — Medewerkers van Raakzaam vzw en de Stad Sint-Niklaas

Zin om samen te starten aan jouw project?

Blijf je graag op de hoogte van Goed Goed?

goedgoed logo

Goed Goed (MadebyHanna BV)

Bothastraat 57A 001
2140 Borgerhout

BE 0837.926.580
heyhey(at)goedgoed.studio
+32 456 19 07 12‬