SAM
SAM staat voor steunpunt Mens en Samenleving en is een fusie van vijf steunpunten die samen alle facetten van onze samenleving ondersteunen. We ontwikkelden een huisstijl, gebaseerd op die verschillende facetten. Na enkele jaren van samenwerken evolueerde het merk verder, werd het DNA duidelijker en de missie en visie meer uitgesproken. Het werd tijd voor een diepgaand onderzoek naar alle producten, diensten en andere communicatie. Een merkstructuur bracht duidelijkheid.
DNA
Sommige fusies zijn moeilijk omdat ze van bovenaf worden opgelegd. Het is dan een enorme uitdaging om te starten met een nieuwe organisatie en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Om goed te doorgronden hoe een gezamenlijk verhaal gedragen kon worden, zetten we een intensief DNA-traject op poten waarbij iedereen gehoord en geïnterviewd werd.
Naam
Al snel werd duidelijk dat het DNA van de organisatie zich nog volledig moest ontwikkelen. Tegelijkertijd was het traject een eerste stap in de richting van een naam die breed gedragen wordt. Om tot die naam te komen, ontwikkelden we een digitale tool. Medewerkers konden in kleine groepjes participeren en online namen doorgeven, die via de tool getoetst werden aan de uitkomst van het DNA-traject en andere belangrijke criteria. We selecteerden uit de namen een top 3, stelden die voor en daaruit kwam de naam ‘SAM, steunpunt Mens en Samenleving’.
Facetten
Over één ding was iedereen het eens: de steunpunten zouden samen alle facetten van de mens en de samenleving behandelen. SAM werd een veelzijdig steunpunt waarbij intermediair samenwerken belangrijk is.
Voor de huisstijl kozen we voor een gestileerde versie van facetten, om zo een brug te leggen tussen de verschillende steunpunten.
Het kader rond het logo lijkt op een naamkaartje op tafel. SAM zit mee aan tafel en versterkt sociale professionals, hun organisaties en het beleid. Dat visuele verhaal sloeg aan. De organisatie kreeg stilaan een gezicht, waardoor SAM eindelijk een gezamenlijk verhaal werd. Een nieuwe start waar iedereen behoefte aan had.
jeugdrecht.be
De algemene website werd gemaakt en ontworpen door de sympathieke mensen van Novation. Wij stuurden enkel bij — of noem het art direction — om SAM in volle glorie te laten stralen door zijn huisstijl. Want hoe je het ook draait of keert: wie die de huisstijl gemaakt heeft, is het best in staat om hem te vertalen naar alle communicatiedragers. Een jaar later werkten we voor de website van jeugdrecht.be (ook een onderdeel van SAM) opnieuw samen met Novation. Ze gaven ons nieuwe inzichten over Anysurfer en we creëerden samen een toegankelijke website. Tijdens het maken van die website, stelden we vast dat het niet helemaal duidelijk was hoe jeugdrecht.be zich verhoudt ten opzichte van het moedermerk SAM. Een nieuwe nood kwam naar boven. Tijd voor een merkstructuur!
Merkstructuur
Voor de merkstructuur legden we alle communicatiemiddelen, deelwerkingen, producten op tafel. We bepaalden een protocol en kwamen zo tot de huisstijl 2.0, waarbij we het belang van samenwerken met de klant onderstreepten. gezien interne communicatie vaak bepaalde gevoeligheden hebben en waarbij accenten anders gelegd moeten worden.
Beeldvorming
Samen met de huisstijl 2.0 ontwikkelden we een beeldstijl voor SAM, die voortkwam uit het beeld dat we maakten voor jeugdrecht.be. Moeilijke thema’s zijn niet altijd in foto’s samen te vatten, dus gebruikten we papieren composities. Een herkenbare SAM-stijl die ideaal is voor nieuwjaarswensen, uitwerkingen van thema’s en andere grafische zaken.
Structurele samenwerking
We mochten voor SAM al heel wat moois maken. Zo gaven we vorm aan de budgetplanner, die bedoeld om mensen met een (vermoeden van) een verstandelijke beperking te helpen om met geld om te gaan of een zicht te krijgen in hun inkomsten en uitgaven. Met een goed doordacht grafisch ontwerp maakten we het boekje gebruiksvriendelijker.
In samenwerking met SAM en Arteveldehogeschool ontwikkelden we ook de toolbox Karaat. Met Karaat willen ze hulpverleners de tools in handen geven om een online hulpaanbod te ontwikkelen met het oog op een betere dienst-, hulp-, en zorgverlening.
De toolbox zou een case op zich kunnen zijn. Het is een perfect voorbeeld van hoe je iets moeilijks makkelijk maakt. Hoe vertaal je theoretische methodieken naar een hapklare tool die eenvoudig te gebruiken is? Met kaartjes! Die kaartjes kan je makkelijk ophangen, verleggen, stapelen én bijmaken: we ontwikkelden Word-templates om de kaartjes op een simpele manier te kunnen aanpassen.
Het kader rond het logo lijkt op een naamkaartje op tafel. SAM zit mee aan tafel en versterkt sociale professionals, hun organisaties en het beleid.
Door de organisatie een gezicht te geven, werd de fusie eindelijk een gezamenlijk verhaal.
Van een theoretische methodiek naar een mooie en functionele toolbox, dat is het moeilijke makkelijk maken.
Een huisstijl creëren is een moment in de tijd. Samen met de organisatie evoluteert de huisstijl naar een 2.0-versie.
services
timing
Van offertevraag tot lancering: 14 maanden
• Offerteronde: 2 maanden
• DNA-traject en naam: 4 maanden
• Visuele merkidentiteit: 4 maanden
• Uitrol communicatie: 4 maanden
TEAM
DNA-traject en digitale naamtool — Erwin De Clerck van Isotoop
Naamgeving en begeleiding sessies — Joyce Vanhommerig
Merkidentiteit, merkstructuur, algemene begeleiding en ontwerp — Hanna Maes
MsOffice-sjablonen, e-mailhandtekening, informatiearchitectuur — Vincent Goussey van Studio Vlerk
Webontwerp en grafisch ontwerp — Julie Vande Kerkhove
Ontwikkeling websites — Novation